Zichtbaarheid in zoekmachines is niet makkelijk en hoger komen in Google gaat niet vanzelf. Dat is wel een veelgestelde vraag en wens. Optimaliseren helpt meer vertrouwen van Google te krijgen.
Bezoekers en zoekmachines willen een snel antwoord op hun vragen en begrijpen waarover je website gaat. SEO-strategie maakt het verschil tussen een plek 1 of plek 0 ranking. Ga er even goed voor zitten en ontdek hoe je hoger scoort in Google.
1. Verbeter de gebruikerservaring
Verbeter de gebruikerservaring (UX) door je gebruikersinterface (UI) te verbeteren. Gebruikerservaring staat op de allereerste plek van de SEO on-page factoren. Je doet het allemaal voor de gebruiker en uiteindelijk beloont Google je met een hogere plek in de zoekresultaten.
Je creëert een positieve ervaring door een duidelijke pagina te maken, ingedeeld in goed leesbare paragrafen en in begrijpelijke taal geschreven. Vraag jezelf af of alle inhoud goed georganiseerd en makkelijk vindbaar is. Opsommingen met cijfers of bulletpoints maken je teksten beter scanbaar.
Visuele elementen onderbreken je tekst op een prettige manier. Bij een lang artikel zorgt een inhoudsopgave voor nog meer duidelijkheid, waardoor je bezoeker meer overzicht krijgt. Interactieve elementen voegen een extra element toe, waarmee jouw artikel zich positief onderscheidt in vergelijking met andere artikelen. Google kiest de beste pagina om in de zoekresultaten te tonen. Je krijgt alleen een hoge positie als je pagina beter is dan de andere pagina’s over hetzelfde onderwerp.
Kies voor een responsief webdesign dat zich aanpast aan het scherm van je bezoeker, omdat de bezoeker zich niet aanpast aan jou.
2. Need for speed
In 2010 maakte Google bekend dat paginasnelheid een rankingfactor werd. Sindsdien is het belang van snelheid alleen maar toegenomen. Enkele seconden extra laadtijd zorgt voor het vertrek van hoge percentages bezoekers. Zij hebben geen zin om te wachten en vertrekken sneller dan jij het woord ‘conversie’ kunt uitspreken. De snelheid van je pagina controleer je via Google PageSpeed Insights.
Je pagina wordt sneller door een aantal acties uit te voeren:
- Gebruik een CDN (Content Delivery Network) wanneer de afstand tussen jou en je server je kostbare tijd laat verliezen. Een CDN minimaliseert afstand en tijd.
- Een afbeeldingscompressor verkleint meteen elke afbeelding die je naar je website upload. In WordPress zijn meerdere goede plugins beschikbaar waarmee je afbeeldingen automatisch comprimeert.
- Cache je pagina zodat deze vanuit statische bestanden wordt geladen. Dit zorgt voor snelheidswinst omdat de zware WordPress PHP-scripts niet steeds gedraaid hoeven te worden. Als je een WordPress pagina hebt, installeer dan een plugin zoals W3 Total Cache.
- Kies voor een responsief webdesign dat zich aanpast aan het scherm van je bezoeker. In 2019 doet 70% van de websitebezoekers dat via een mobiel apparaat.
3. Gebruik modifiers bij je keywords
Modifiers zijn toevoegingen op je zoekwoord, die door de combinatie van zoekwoorden voor een hogere score in Google zorgt. Je stelt met modifiers longtail keywords samen, waarmee je op zoek gaat naar de niche. Enkele modifierwoorden zijn: beste, 2020, top en kopen, maar ook een toevoeging waarmee je de niche van je product zoekt.
Voeg verschillende modifiers toe in keywordprogramma’s zoals Ahrefs en KWFinder. Zo ontdek je keyword-ideeën met veel minder concurrentie. Je hebt wel enig zoekvolume nodig; aan een geweldige pagina over een onderwerp dat niemand interesseert heb je niets. Als je iets wilt verkopen, is het ook belangrijk dat je zoekwoorden commerciële waarde hebben.
4. Maak uitgebreide blogs van hoge kwaliteit
Er zijn 200 factoren waarmee Google rekening houdt.
De belangrijkste SEO-kwaliteitsfactor blijft: ‘create awesome content’.
Naast kwaliteit is de lengte van het artikel ook een rankingfactor. Met 800 woorden kom je al een eind in de goede richting. De pagina’s die in de top 10 resultaten staan, bevatten vaak zo’n 2000-3000 woorden. Volledigheid van je artikel is echter belangrijker dan het tellen van woorden.
Schrijf unieke en foutloze content. Google waardeert geen gedupliceerde content die je van andere websites ‘leent’. Beschrijf je onderwerp gedetailleerd, zonder saai of langdradig te worden. Typ je belangrijkste zoekwoord in Google in en onderzoek dan welke inhoud aan bod komt. Kijk vooral naar de suggesties die Google in de zoekbalk doet en naar de gerelateerde zoektermen onderaan de pagina. Geef in je artikel in ieder geval antwoord op die vragen. Een artikel dat op nummer 1 staat in de Google ranking, kan tot 1000 (!) relevante keywords bevatten.
5. Verbeter de titels van pagina’s die laag ranken
Ook al heb je een geweldige titel en metadescription, als je laag scoort in Google heb je er nog vrij weinig aan. De beste plek om iets te verstoppen is nog altijd op de tweede pagina van de Google zoekresultaten. De meeste mensen kijken zelfs niet verder dan de bovenste vier zoekresultaten op de eerste pagina. Deze plekken worden over het algemeen ingevuld door advertenties, waardoor de gratis resultaten om een plekje moeten knokken.
Via Google Search Console zie je welke van je zoekwoorden op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Doe inspiratie op bij andere artikelen en advertenties die hoog scoren om je titels te verbeteren. Controleer of je artikel nog wel actueel is en geef het een update als dat nodig is.
6. Voeg interne links toe naar pagina’s die je wilt laten ranken
Interne links verbinden de ene pagina naar een andere pagina op je eigen website. Door de pagina’s met links te verbinden, vinden zoekmachines je pagina’s makkelijker. Kijk daarom eerst welke pagina’s al relatief goed scoren in Google. Deze pagina’s zijn al goed gevonden. Gebruik hiervoor Google Search Console en Google Analytics. Het betaalde programma Ahrefs is ook heel geschikt voor je onderzoek.
Breng op de geselecteerde pagina’s links aan naar andere, relevante pagina’s die je hoger wilt laten ranken. Doe dit bij voorkeur met anchorlinks. Je verwerkt hierin op natuurlijke manier je zoekwoord of een deel van een zin. Daarna maak je een hyperlink van dit gedeelte van je zin. Maak de link herkenbaar door deze vetgedrukt en onderstreept te markeren.
7. Voeg externe links toe naar websites met grote autoriteit
Google beweert dat het verwerken van externe links niet meetelt in je ranking. Een experiment van Ahrefs toonde aan dat het gebruiken van externe links echter wel van belang is voor je ranking. Externe links staan zelfs in de top 3 van factoren die van invloed zijn op je ranking.
Daarom hoef je niet terughoudend te zijn met het aanbrengen van enkele externe links. Breng wel een natuurlijk profiel aan van backlinks, zodat Google je niet met een penalty bestraft vanwege schimmige blackhat SEO-technieken.
Laat de link naar een andere website in een nieuw tabblad openen, zodat je bezoeker niet van je pagina verdwijnt. Linken er kwalitatieve websites naar jouw artikel? Dat is heel fijn; het verhoogt je autoriteit en score in Google.
8. Schrijf een krachtige SEO titel en verwerk je keyword erin
Voor lezers is het scannen van teksten lastig. Door je keywords in de titel en subtitels te gebruiken, kan je bezoeker al makkelijker zien waarover je tekst gaat. Je verhoogt zo de gebruikerservaring, wat ook door Google belangrijk wordt gevonden. Verwerk synoniemen van je belangrijkste woorden in de tekst, zodat deze relevanter wordt. Overdrijf niet in het aantal keer dat je een keyword gebruikt, dat wordt beschouwd als keyword-stuffing. Voor je bezoeker voelt dat niet natuurlijk en zo’n tekst leest ook niet prettig. Zoekmachines leggen zelf verbanden tussen gerelateerde woorden en synoniemen, zodat je de verschillende woorden kunt afwisselen.
9. Gebruik je primaire keyword in de URL op je website
Ondanks dat de URL de rankingswaarde in Google niet verhoogt, is je belangrijkste zoekwoord er wel op zijn plek. Waarom? Ten eerste: als je artikel gedeeld wordt, zie je in de link meteen de naam van het artikel. Ten tweede wordt je keyword door verwijzende website in de anchortekst vermeld. Google legt een verband tussen de backlink en de anchortekst wat de waarde verhoogt.
Voorzie je afbeeldingen van uitleg in de alt-tag zodat zoekmachines ook begrijpen waarover je afbeeldingen gaan. Gebruik toepasselijke afbeeldingen waarin je de belangrijkste zoekwoorden verwerkt.
10. Gebruik korte URL’s voor je webpagina’s
Korte URL’s ranken hoger, over het juiste aantal tekens wordt al jarenlang gediscussieerd. Als je de titel kort genoeg houdt, wordt deze niet afgebroken in de zoekresultaten. Oude URL’s inkorten of aanpassen is niet nodig. Het verschil in ranking vanwege de lengte van de titel is namelijk niet groot genoeg om dit de moeite waard te maken.
Conclusie
Je bereikt zichtbare en meetbare resultaten met het toepassen van deze SEO top 10 tips. Een groot aantal andere factoren bepalen mede je ranking, maar dit zijn de belangrijkste elementen die je vindbaarheid vergroten.
Heb je een handje hulp nodig bij het schrijven van SEO-teksten of optimaliseren van je webpagina’s? Ik help je graag bij het het maken van waardevolle en zoekmachinevriendelijke content. Neem contact op voor een vrijblijvend advies.
Bronnen:
Frankwatching.com
Ahrefs
Moz.com