Bloggen verhoogt het bereik van je website en je social media kanalen. Fijn. Tijd voor je eerste blog, maar waarover blog je dan? Urenlang zoek je op internet. Je neemt nog een kop koffie. Uiteindelijk staar je inspiratieloos naar dat akelig knipperend streepje. Help!
Vind je het moeilijk om een goed onderwerp te vinden om over te bloggen? Bepaal dan eerst je strategie, voordat je willekeurig begint met bloggen. De kans dat je dan doel treft is namelijk klein, terwijl het veel tijd en energie kost. Wel effectief bloggen? Loop dan eerst de volgende stappen door.
Waarover wil je bloggen
Schrijf alle onderwerpen op waarover je wilt schrijven. Ga na wat je echt boeit of waarmee je jouw expertise kunt laten zien. Zo’n lijst met diverse ontwerpen is bijvoorbeeld: lifestyle, fitness, bloggen, SEO, schilderen, fotograferen, reizen, zakelijke tips, klanten vinden, gezondheid, producten, social media.
Leg linken tussen verwante woorden
Bekijk je lijst en zoek de verbinding tussen de verschillende groepen. Hiervoor heb je niet perse alle woorden nodig die je opschreef. Streef naar het maken van enkele groepen. Wanneer je blog zakelijk is, haal je de vrije tijd en lifestyle onderwerpen eruit en leg je verbinding tussen de overige woorden.
Van de lijst met bovengenoemde onderwerpen combineerde ik onderstaande woorden
- Bloggen
- SEO
- Zakelijke tips
- Klanten vinden
- Social media
Kies een algemene titel voor je woordgroep
Voor elke woordgroepen formuleer je een categorie. Daarin hoef je niet creatief te zijn of een catchy titel te kiezen. Lezers willen meteen zien waar het over gaat. Je hebt nu niet alleen je hoofdcategorie voor je blog, maar ook meteen de subcategorieën. Voor de lijst met de woorden bloggen, SEO, zakelijke tips, klanten vinden en social media kies ik de algemene categorie online marketing. De blogs worden vervolgens onder deze categorie geplaatst, waardoor je lezers overzicht krijgen.
Hiermee heb je ook meteen een handige lijst van onderwerpen waarover je kunt schrijven. Gebruik liefst een tool om de onderwerpen op te slaan, zoals het programma Trello, maar een ‘old school’ notitieblok werkt natuurlijk ook. Lukt het linken tussen de woorden niet meteen? Denk dan out of the box. Het gaat erom wie je publiek is, waarin ze geïnteresseerd zijn en hoe je ze daarbij kunt helpen. Het kennen van je publiek en toevoegen van waarde maakt je blog voor anderen interessant om te lezen.
Maak een lijst met ideeën voor ieder onderwerp
De beste ideeën komen meestal op onverwachte momenten; tijdens het douchen, onderweg of wanneer je staat te strijken. Sla je idee dan meteen op en voeg het toe aan je onderwerpenlijst. Zoek je meer inspiratie? Kijk dan op Google en Facebook waarnaar mensen zoeken. Kies een inspirerende vraag en zet deze op je lijst om er later een blogpost over te schrijven. Ga ook na of er vragen zijn die je vaak krijgt, problemen die je oplost, leuke quotes of anekdotes. Tijdens het schrijven krijg je vaak weer nieuwe ideeën die voortkomen uit je blog. Schrijf ze op voor een volgende blog. Op een puur commerciële blog wacht niemand, hou daar rekening mee bij de keuze van je blogs.
Heb je wel goede ideeën, maar is schrijven niet je ding of mis je de tijd ervoor? Ga dan de samenwerking aan met een tekstschrijver die je helpt bij je branding en zichtbaarheid. Of schrijf zelf je blog en laat deze redigeren en SEO-proof maken door een tekstschrijver.